Як учити вірші з дошкільнятами

13.Лип.2020
Як учити вірші з дошкільнятами

                                                          Навчайте дитину яким-небудь невідомим їй п’яти словам —

 вона буде довго й марно мучитися,

                                    але зв’яжіть двадцять таких слів із картинками

й вона їх засвоїть на льоту. 

                                                                                                                                                      К.Д.Ушинський

            Найсприятливіший вік для заучування віршів у дитини — 4-5 років. Заучування віршів для дитини має величезну користь:

– розвивається пам’ять,

– розширюється світогляд,

– розвивається виразність мовлення,

  • формується культурний рівень маленької людини.

            Пропонуємо алгоритм поетапного заучування вірша:

  • Перш, ніж приступити до заучування вірша, прочитайте його виразно. Якщо дорослий вивчить його напам’ять — буде просто чудово.
  •   Потім обов’язково поясніть дитині незнайомі або незрозумілі слова й вирази.
  • Після цього прочитайте вірш ще раз, не поспішаючи, акцентуючи смислові моменти.
  • Після повторного прочитання розкажіть дитині про автора цього твору, а також про те, як і коли він написаний. Такий підхід полегшує сприйняття поезії й розвиває системне мислення.
  • Обов’язково розгляньте з дитиною ілюстрації до вірша й відповідайте на всі її питання.
  • Потім прочитайте вірш ще раз.
  • Тепер разом з малюком намалюйте схемні картинки до кожного або майже до кожного рядка вірша.                                                                                                                  
  •   А зараз можна приступити до заучування вірша, використовуючи підказки – схеми. Попередьте малюка, що цей твір ви вчитимете напам’ять, мотивуйте дитину на заучування.    
  • Коли вірш буде вивчено, запропонуйте дитині зробити книгу віршів. Час від часу можна розглядати створену книгу, відтворювати вивчені раніше тексти. Це цікаве заняття дає дитині можливість бачити результати своєї діяльності, підтримувати літературний багаж і тренувати пам’ять.
  • Влаштуйте виставу за участю улюблених іграшок. Хай кожна з них розповість вірш. 
  •  Не прагніть вивчити вірш за один день, розучуйте по декілька рядків за день. 
  •  Розучіть вірш самі й неодноразово його декламуйте в присутності малюка, всім виглядом показуючи, як вам це подобається.

            Вірші добре вчаться не після того, як ви всадите дитину за стіл і скажете їй: «А зараз вивчатимемо вірш», а коли це робиться ніби ненавмисно. Наприклад, коли дитина гойдається на гойдалці, а ви в такт декламуєте вірш. Можна пограти в просту гру з м’ячиком. Ви говорите один рядок і кидаєте м’ячик дитині. Вона говорить другий рядок і повертає вам м’ячик.

            Всі діти мають свої особливості запам’ятовування. Виділяють три основні типи:

аудіали (ті, хто легко запам’ятовують інформацію на слух),

візуали (ті, кому потрібно побачити те, що запам’ятовується)

кінестетики (яким потрібно помацати, потримати в руках об’єкти інформації).
     Від виду запам’ятовування залежить вибір допоміжних прийомів запам’ятовування.

            Для аудіала потрібно по-різному емоційно промовляти текст (і пошепки, й голосно, і як ведмідь, і як зайчик і т. д.).

      Для візуала обов’язковим є побачити малюнок: або в книзі, або намальований батьками. Дорослим не потрібно боятися, що вони не мають художніх здібностей, сам факт малювання привертає увагу дитини. Кінестетикам допоможуть різноманітні жести, які як опори нагадуватимуть, про що йтиме мова далі у вірші.

     Самостійно визначити, до якого типу відноситься дитина, можна практичним шляхом, звернувши увагу на спосіб запам’ятовування, який понад усе їй подобається і який надалі виявиться ефективнішим.  Цікавий спосіб — взяти велику й товсту нитку й «змотати з вірша клубочок». Рядок за рядком дитина намотуватиме на клубок, а потім розмотувати. Особливо це важливо детям-кінестетикам, для яких приорітетне значення мають тілесні відчуття. Замість нитки можна запропонувати кульки, які дитина складає в блюдо в міру прочитання вірша.

             Бажаємо успіху!

Галерея зображень